РЕОРГАНІЗАЦІЯ ОСВІТНЬОЇ ГАЛУЗІ – вектор якісної освіти у громаді!

  • 2620

     Вже роками ведуться дискусії щодо можливості існування звичайної сільської школи в умовах нинішнього суспільства, щодо отримання якісних освітніх послуг жителями населених пунктів громади…

      І лише сьогодення кинуло виклик громадам щодо прийняття рішень  про ліквідацію, оптимізацію сільських шкіл. Вирішувати долю освітнього закладу -  це не просто примати рішення «за» чи «проти» - це означає діяти в межах законодавства, диктованого часом, інколи всупереч власним переконанням, баченням, відчуттям. Щиро сподіваємось, що кроки зроблені сьогодні – забезпечать достойний рівень освіти завтра…

    То що ж ми маємо насправді…

 

    У відповідності до пункту 30 частини 1 статті 26, статті 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», статті 78 Господарського кодексу України, пункту 3 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування і районних державних адміністрацій», постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 2020 року № 807-IX «Про утворення та ліквідацію районів», Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування і районних державних адміністрацій», Законів України «Про освіту»,  Закону України “Про повну загальну середню освіту” від 18 березня 2020 року, не вживаються терміни «І ступінь» чи «І-ІІ», «І-ІІІ ступені». Натомість Закон містить терміни “початкова школа”, “гімназія”, “ліцей”.

   Згідно з підпунктом 13 пункту 3 розділу ХІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про освіту», що набрав чинності 28 вересня 2017 року, переоформлення установчих документів закладів освіти з метою приведення їх у відповідність із Законом здійснюється протягом п'яти років з дня набрання чинності Закону. Відповідно до пункту 5 цього ж розділу Закону засновникам закладів освіти рекомендовано протягом п’яти років привести установчі документи закладів освіти у відповідність до нормативних вимог. Таким чином установчі документи, зокрема статути закладів загальної середньої освіти, мають бути переоформлені до 28 вересня 2022 року.

 

       На території  Підгаєцької міської ради функціонують 17 закладів загальної середньої освіти, з них: чотири  школи І ступеня, сім шкіл І-ІІ ступенів, шість шкіл І-ІІІ ступенів, серед них один опорний заклад з трьома філіями. Розрахункова наповнюваність класів визначається з урахуванням кількості населення та щільності його проживання і є основною складовою у розрахунку субвенції з державного бюджету, яка передбачена  на заробітну плату педагогічних працівників.  Для нашої громади розрахунковий коефіцієнт наповнюваності складає 12,5 учня.  Тобто, освітня субвенція до бюджету громади надходить тільки на ті класи, де наповнюваність  складає 12,5 учнів. 

   Вартість утримання одного учня в ЗЗСО Підгаєцької міської ради становить 35,9 тис. грн. на рік. Кількість учнів на одного вчителя складає 5,3 дітей.

  Кількість учнів, що здобувають освіту на усіх рівнях, складає 1708 учнів. Значна видаткова частина бюджету Підгаєцької громади використовується на забезпечення надання освітніх послуг. Школи з нижчою фактичною наповнюваністю класів у порівнянні з розрахунковою є найбільш затратними комунальними установами (у перерахунку на одного учня). Саме тому, за критерієм спроможності освітньої мережі, дефіцит бюджету складає 1,1. Цифра сформована на основі аналізу ФНК та РНК у порівнянні 1-4 класи, 5-9 класи та 10-11 класи, саме в старшій школі індекс спроможності є найнижчим. Розпорядник коштів керуючись пунктом 28 Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ, затвердженого КМУ від 28.02.2002 №228, встановлює, що витрати повинні бути приведені у відповідність з бюджетними асигнуваннями. Для цього чисельність працівників установ, затверджених за штатним розписом, повинна бути приведена у відповідність з визначеним фондом оплати праці. Відповідно до розрахунку кількість ставок за формулою повинна становити 236 по нормативу, а фактична кількість – 277. Різниця у ставках складає 41,0 в перерахунку на кошти це 430,510 грн. заробітної плати. Проте скорочення ставок не вирішує проблеми фінансового забезпечення функціонування закладів освіти громади в цілому, так як різниця між потребою (попередній запит) і виділеними коштами становить 5,5 млн. грн. Значна частина витрат припадає на енергоносії. Крім того при визначеній нормативній наповнюваності класів 12,5 учнів у нас освітня субвенція з 01.09.2021 року не буде виділятися на Волицьку, Яблунівську та Юстинівську ЗОШ І ступенів, так як кількість учнів менше норми, а в Білокриницькій ЗОШ – лише 3 класи, Бронгалівській – 2,7 класа, Гнильченській – 4 класи, що вимагатиме скорочення в середньому до 10 педагогічних ставок. Вартість утримання одного учня складає, наприклад: в Білокриницькій ЗОШ – 52 тис.грн., Бронгалівській ЗОШ – 44,6 тис.грн., Поплавській ЗОШ – 42,4 тис.грн., Гнильченській – 47,2 тис.грн. Тоді як в середньому по громаді ця цифра становить 35,9 тис.грн., а в Підгаєцькій ЗОШ – 26,3 тис.грн.  Тому управління освіти бачить два виходи з цієї ситуації: дофінансування з місцевого бюджету відповідно до потреб, або прийняття рішення про оптимізацію мережі закладів освіти.

     У відповідності до ст. 143 Конституція України територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування утворюють, реорганізовують та ліквідовують комунальні підприємства, організації і установи, а також здійснюють контроль за їх діяльністю, вирішують інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції.

 

    Стаття 25 Закону України «Про освіту»  зобов’язує засновника закладу освіти у разі реорганізації чи ліквідації закладу освіти забезпечити здобувачам освіти можливість продовжити навчання на відповідному рівні освіти.

 

   Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» (ст. 26) визначено, що реорганізація або ліквідація навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням місцевої ради.

 

 

    Відповідно до ст.. 51,57 Бюджетного Кодексу України, з метою оптимізації  мережі закладів загальної середньої освіти для  створення якісного  і безпечного освітнього  середовища, раціонального та ефективного використання наявних фінансових і матеріальних ресурсів, їх спрямування на задоволення освітніх потреб  здобувачів освіти у закладах освіти громади пропонується для розгляду громади наступні питання :

  • про реорганізацію закладів загальної середньої освіти при умові забезпечення організованого підвозу здобувачів освіти до місця навчання і додому:

 

- Волицької загальноосвітньої школи І ступеня Підгаєцької міської ради шляхом приєднання до Голгочанської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Підгаєцької міської ради;

- Гнильченської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Підгаєцької міської ради шляхом приєднання до Завалівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Підгаєцької міської ради;

- Яблунівської загальноосвітньої школи І ступеня Підгаєцької міської ради шляхом приєднання до  Завалівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Підгаєцької міської ради;

- Юстинівської загальноосвітньої школи І ступеня Підгаєцької міської ради шляхом приєднання до   Новосілківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Підгаєцької міської ради.

-про реорганізацію філій опорного закладу «Підгаєцька загальноосвітньої школа І-ІІІ ступенів Підгаєцької міської ради» при умові забезпечення організованого підвозу здобувачів освіти до місця навчання і додому:

- Білокриницька загальноосвітня школа І-ІІ ступенів шляхом приєднання до Новосілківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Підгаєцької міської ради;

- Бронгалівська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів шляхом приєднання до Новосілківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Підгаєцької міської ради;

 - Поплавська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів   шляхом пониження ступеня  та зміна назви  -  філія Поплавська початкова школа опорного закладу «Підгаєцька загальноосвітньої школа І-ІІІ ступенів Підгаєцької міської ради».

     А відтак,  відповідно до рішення сесії Підгаєцької міської ради від 17 травня 2021 року «Про громадське обговорення» , затверджено комісію, якій надано повноваження щодо проведення громадських слухань та затверджено графік їх проведення. 

   Запрошуємо усіх жителів громади долучитись до громадських обговорень. Думка кожного буде важлива для нас. Адже з однієї сторони – це біль наших сердець, а з іншої – необхідність виконання Законів та Постанов…

    Прийняття рішення про оптимізацію закладів освіти та їх реорганізацію, справді є болючим питанням для кожного: від найвищого керівника громади до пересічного жителя,  і тим паче для найменшого учасника освітнього процесу – школяра. Сучасне суспільство вимагає конкурентоспроможних освітніх послуг.  Школам із наповнюваністю у 2-3 учні дедалі важче вистояти у конкурентній боротьбі. Тому час для прийняття рішень настав…

Фото без опису