Новини ОДПC
Під час годинного спілкування говорили про визначення податкових зобов’язань з ПДФО та військового збору
Вже другий місять триває процес декларування доходів, отриманих фізичними особами у 2024 році. Саме до 1 травня окремі категорії фізичних осіб зобов’язані подати річну податкову декларацію про майновий стан і доходи й визначити податкові зобов’язання з податку на доходи фізичних осіб і військового збору, та/або мають право подати податкову декларацію для отримання податкової знижки до кінця року.
У Головному управлінні ДПС у Тернопільській області відбувся сеанс телефонного зв’язку «гаряча лінія» стосовно даної тематики. На запитання додзвонювачів відповідав начальник управління оподаткування фізичних осіб Головного управління ДПС у Тернопільській області Вододимир Брудко.
Найбільше цікавилися додзвонювачі щодо декларування спадщини та доходу від оренди майна. Зокрема, фахівець проінформував, що розмір податку на спадщину залежить від ступеня спорідненості між спадкодавцем і спадкоємцем.
Так, нульова ставка (0%) застосовується, якщо спадщину отримують члени першого та другого ступеня спорідненості (батьки, діти, дідусі, бабусі, брати, сестри). Такі спадкоємці звільнені від сплати податку на доходи фізичних осіб (ПДФО). Ставка 5% діє для інших фізичних осіб, які отримують спадщину від громадян України. А ставка 18% передбачена для спадкоємців-нерезидентів (якщо спадщина отримана від резидента України).
Володимир Брудко пояснив, що доходи, отримані громадянами від оренди власного майна, також підлягають декларуванню. Якщо орендарем є фізична особа (яка не є самозайнятою особою), то особою, відповідальною за нарахування та сплату податку до бюджету, є орендодавець. Відтак орендодавець самостійно нараховує та сплачує податок до бюджету. При цьому, сума отриманого доходу, нарахованого податкового зобов’язання та сплаченого протягом звітного податкового року податку за результатами такого року відображаються у річній податковій декларації про майновий стан і доходи.
Багато додзвонювачів запитували про оподаткування доходів від репетиторства. Посадовець розповів, що репетиторство — це діяльність, яка підпадає під визначення отримання доходу від самозайнятої особи. Є кілька варіантів легалізації таких доходів:
- реєстрація як ФОП на загальній чи спрощеній системі оподаткування. При цьому, спрощена система (єдиний податок) передбачає фіксовану ставку (до 20% від мінімальної зарплати) для ІІ групи та ставку 5% від обороту – для ІІІ групи платників єдиного податку;
- декларування доходів як фізична особа: у такому разі репетитор має подати податкову декларацію до 1 травня наступного року та сплатити 18% ПДФО + 1,5% військового збору (ставка військового збору 5% застосовується до доходу, отриманого з 01.01.2025).
Під час годинного спілкування податківець підкреслив важливість своєчасного декларування доходів та закликав платників використовувати електронні сервіси ДПС для спрощення процесу подання декларації про майновий стан і доходи.
ДПС, Держфінмоніторинг та БЕБ підписали Меморандум про співробітництво
ДПС, Держфінмоніторинг та БЕБ активізують боротьбу з фінансовими злочинами, ухиленням від сплати податків, відмиванням грошей та фінансуванням тероризму.
Голова Державної податкової служби України Руслан Кравченко, Голова Державної служби фінансового моніторингу Філіп Пронін та в. о. Директора Бюро економічної безпеки України Сергій Перхун підписали тристоронній Меморандум про співробітництво.
Співпраця відбуватиметься за такими напрямами:
- обмін інформацією між ДПС, Держфінмоніторингом та БЕБ;
- створення в разі потреби робочих груп для підготовки та проведення спільних заходів;
- обмін досвідом та надання роз’яснень, що стосуються сфер діяльності.
«Така співпраця важлива для фінансової безпеки держави особливо в умовах війни. Бо це кошти на оборону країни, нашу національну безпеку та реалізацію соціальних програм. Державні органи мають об’єднувати зусилля у боротьбі з ухиленням від сплати податків та економічними злочинами. Разом працюємо над тим, щоб ніхто не обходив закон!» – зазначив Руслан Кравченко.
Заява за ф. № 20-ОПП: нюанси заповнення
Платники податків підлягають реєстрації або взяттю на облік у контролюючих органах за місцезнаходженням юридичних осіб, відокремлених підрозділів юридичних осіб, місцем проживання особи (основне місце обліку), а також за місцем розташування (реєстрації) їх підрозділів, рухомого та нерухомого майна, об’єктів оподаткування або об’єктів, пов’язаних з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (об’єкти оподаткування). Проведення такого податкового контролю передбачено п. 63.3 ст. 63 Податкового кодексу України.
Об’єктами оподаткування є майно та дії, у зв’язку з якими у платника податків виникають обов’язки щодо сплати податків та зборів. У Заяві за ф. № 20-ОПП надається інформація про всі об’єкти оподаткування, що є власними, орендованими або переданими в оренду.
Будь-який суб’єкт господарювання, незалежно від форми ведення підприємницької діяльності, зобов’язаний подати до контролюючого органу за основним місцем обліку Заяву за ф. № 20-ОПП з інформацією щодо фактичної адреси провадження підприємницької діяльності як про об’єкт оподаткування.
Під час надання Заяви за ф. № 20-ОПП застосовується принцип укрупнення інформації, яка надається про об’єкт оподаткування. Наприклад, якщо подається інформація про об’єкти оподаткування – офіс, склад, склад-магазин, розташовані в одному офісному центрі за одною адресою, достатньо надати інформацію за одним із типів об’єктів оподаткування, зазначивши у найменуванні: офіс, склад, склад-магазин.
Принцип укрупнення інформації не застосовується під час надання інформації про об’єкти рухомого та нерухомого майна, які підлягають реєстрації у відповідному державному органі з отриманням відповідного реєстраційного номера. Наприклад, у Заяві за ф. № 20-ОПП надається інформація і про земельну ділянку, і про об’єкт нежитлової нерухомості, що розташований на такій земельній ділянці.
Інформація про однотипні (за видом, використанням, станом та видом права власності) автомобільні транспортні засоби, які не є пунктами пересувної роздрібної торгівлі, громадського харчування або послуг, інших ніж пасажирські та вантажні перевезення, може бути подана в Заяві за ф. № 20-ОПП як узагальнена з типом об’єкта оподаткування «автомобільні транспортні засоби» та зазначенням кількості таких транспортних засобів в графі «Реєстраційний номер об’єкта оподаткування».
Довідково. Порядок подання Заяви про об’єкти оподаткування або об’єкти, пов’язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (ф. № 20-ОПП), встановлений розд. VIII Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 № 1588 із змінами та доповненнями.
Транспортний податок для фізосіб – власників дороговартісних авто
Податковим кодексом України передбачено, що об’єктами оподаткування транспортним податком є легкові автомобілі, у яких:
- дата виготовлення – не старіше 5 років.
- вартість перевищує 375 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої на 1 січня (з 2025 року мінімальна заробітна плата становить 8000 грн).
Власники легкових автомобілів, вартість яких перевищує 3 000 000 грн, а з дати їх випуску минуло не більше 5 років, зобов’язані сплатити транспортний податок.
Ставка податку встановлюється з розрахунку на календарний рік у розмірі 25 000 гривень за кожен легковий автомобіль.
За автомобілі, придбані протягом року, податок сплачується пропорційно кількості місяців, які залишилися до кінця року, починаючи з місяця, в якому проведено реєстрацію авто.
У разі спливу п’ятирічного віку авто протягом звітного року, податок сплачується за період з 1 січня цього року до початку місяця, наступного за місяцем, в якому вік такого автомобіля досяг 5 років.
Фізичні особи (в тому числі ФОП) сплачують транспортний податок протягом 60 днів з дня вручення податкового-повідомлення рішення. Суму податку для фізосіб та ФОП встановлюють контролюючі органи. Податкове повідомлення-рішення про сплату суми податку та відповідні платіжні реквізити, що надсилаються платнику податку, містять щодо кожного з об’єктів, зокрема, але не виключно, інформацію про транспортний засіб марка, модель, об’єм циліндрів двигуна (куб. см), рік випуску та розмір ставки податку.
Довідково.
- розрахунок середньоринкової вартості легкових автомобілів для цілей оподаткування транспортним податком здійснюється за Методикою визначення середньоринкової вартості легкових автомобілів, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України № 66 від 18.02.2016 року (зі змінами).
- Перелік моделей авто, що підпадають під транспортний податок у 2025 році, опубліковано на сайті Міністерства економіки України.
За два місяці платники Тернопільщини сплатили майже 3 млрд гривень податкових платежів
Упродовж січня-лютого цього року платники Тернопільського регіону спрямували до Зведеного бюджету України 2 923,4 млн грн податків та зборів. Як зазначила в.о. начальника Головного управління ДПС у Тернопільській області Ольга Ліщинська, вдалося забезпечити приріст надходжень порівняно з аналогічним періодом минулого року, який склав 632,8 млн грн або ж 27,6 відсотків.
До державної скарбниці від наших краян надійшов 1 млрд 501,1 млн гривень. Серед основних бюджетоформуючих платежів лідирують податок з доходів фізичних осіб – 527,3 млн грн, податок на додану вартість – 518,8 млн грн та військовий збір – 302,9 млн гривень.
Доходи місцевих бюджетів упродовж січня-лютого склали 1 млрд 422,3 млн грн, що на 224,1 млн грн більше, як у січні-лютому 2024 року.
Головне управління ДПС у Тернопільській області дякує сумлінним платникам за відповідальне ставлення до виконання своїх податкових зобов’язань та підтримку економічної стійкості країни в умовах воєнного стану.
Сектор інформаційної взаємодії
Головного управління ДПС у Тернопільській області